Onderkantje

Ik was bevallen van mijn dochter en lag nog in het ziekenhuis. Er kwam een verpleegkundige aan mijn bed met de mededeling dat ze mijn temperatuur en bloeddruk wilde meten en ze wilde mijn onderkantje controleren. Gelukkig begon ze met mijn temperatuur en bloeddruk waardoor ik de tijd had om na te denken over het controleren van mijn onderkantje. Mijn eerste gedachte ging (echt waar) uit naar mijn voeten, maar aangezien daar niks mis mee was vond ik dat vrij onwaarschijnlijk. Na wat logische beredeneringen kwam ik terecht bij mijn vagina; het zou voor de hand liggend zijn als die gecontroleerd werd. (Volgens mij keek ik ook vrij onnozel tijdens dit denkproces...) En inderdaad, de verpleegkundige vroeg mij vriendelijk om mijn broek uit te trekken zo dat zij mijn onderkantje kon controleren.
Sinds dit voorval heb ik een vervelende associatie met onder- boven- voor- achter- en zijkantjes. Ik moet altijd denken aan een vagina. Maar bovenal vind ik het vooral een stom woord voor dit lichaamsdeel, zeker voor iemand die het tijdens het uitvoeren van zijn werk gebruikt. Ik ben van mening dat wanneer je in professionele zin dit lichaamsdeel benoemt, je dan de officiële naam moet gebruiken. Ik werk zelf in de zorg, kom op mijn werk dit lichaamsdeel dagelijks tegen en noem het beestje gewoon bij zijn (haar natuurlijk) naampje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten